Tavaszi fáradtság

Tavaszi fáradtság


A sötét és hideg téli hónapok után a tavasz közeledtével szervezetünk igyekszik lépést tartani a változással, de ez nem megy zökkenőmentesen! Az időjárás megváltozását ugyanis megérzi a szervezetünk: ilyenkor alacsonyabb lesz a vérnyomásunk, fáradékonyabbak, aluszékonyabbak, levertebbek leszünk. Gyengébbnek érezzük magunkat, sőt akár étvágytalanság vagy rossz közérzet is jelentkezhet. Minden kellemetlen tünete ellenére a tavaszi fáradtság nem betegség, hanem a szervezet normális reakciója, amikor is a téli üzemmódról tavaszira vált át.

Ez az átállás azonban tovább emészti a tél során egyébként is megcsappant energiatartalékainkat. A fáradtságérzet kialakulását elsősorban a hormonháztartásunkban lezajló folyamatok okozzák, mégpedig az „alvási hormon”, a melatonin, és a „boldogsághormon”, a szerotonin szintjének szezonális ingadozása. A tavaszi kimerültségért felelős a hideg hónapokban megszokott étrend is. A téli táplálkozás általában zsírban gazdag és kalóriadús, a nyárhoz viszonyítva kevesebb friss gyümölcsöt és zöldségfélét fogyasztunk, és így előbb-utóbb ásványi só- és vitaminhiány alakul ki.

A tavaszi fáradtság jelentkezése azonban nem végzetszerű, némi életmód változtatással megelőzhetjük, vagy legalábbis jelentősen mérsékelhetjük tüneteit.

Először a télen felgyűlt salakanyagoktól kell megszabadulni. Az elszántabbak kezdhetik a léböjtkúrával, ami csak folyadékbevitelt jelent, tehát csak gyümölcs, és zöldséglevek fogyasztását (fontos, hogy ez azonban ne tartson 7-10 napnál tovább!), vagy tarthatnak zöldség-gyümölcs napokat, hétvégéket.

Akiknek ezek túl aszketikus módszerek, azoknak átmenetileg a vegetáriánus étkezés ajánlott. Ez sok zöldségféle, gyümölcs, magvak, és gyógynövényteák fogyasztását jelenti. Hatásos a zsurló- és bodzatea, a citromfű, amely erősítő, nyugtató, a csipkebogyó, ami tisztít, energiával tölt fel, és a hársfavirág tea.

A jobb idő beköszöntével érdemes elkezdeni aktívabban mozogni, sportolni. Ezzel felébreszthetjük izmainkat is a téli álomból. Próbáljunk meg szabadidőnkben minél több időt a természetben tölteni. Már egy kellemes erdei séta, vagy kisebb túra is hatásos.

Vitaminbombákkal is feldobhatjuk, feltölthetjük tavasszal szervezetünk vitaminháztartását. Ezek nemcsak nagyon finomak és kedvünkre variálhatóak különböző gyümölcsökből és zöldségekből, hanem óriási előnyük még a bolti gyümölcslevekkel szemben, hogy rost- és C-vitamin tartalmuk messze meghaladja a dobozosokét.

Reggel, ébredés után javasolt a hideg-meleg váltózuhany, ami jó hatással van az érrendszerre. Mindig a meleg vizes zuhannyal kell kezdeni, és hideggel befejezni, közben kissé durvább hátkefével vagy masszázs kesztyűvel is át lehet dörzsölni a testet. Igazolt tény, hogy a masszázs is tisztító hatású. Az óramutató járásával megegyező irányban kell átdogozni az elernyedt, alvó izmokat, ízületeket. Érdemes különböző, kellemes illatú masszázs olajokat is kipróbálni közben.

És még egy fontos elem ahhoz, hogy tavasz elején is jól érezzük magunkat: a napfény. A napfény nem csupán azért fontos, mert csak ennek segítségével épül be szervezetünkbe a D-vitamin, hanem azért is, mert felszabadítja a tobozmirigyünkben tárolt úgynevezett endorfint, azaz, közismert nevén a boldogsághormont.

Gyors kapcsolat felvétel

Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és 24 órán
belül felvesszük Önnel a kapcsolatot.






Impresszum

Szent Donát Kórház

8100 Várpalota Honvéd u 2-3

E-mail: info@szentdonatkorhaz.hu


Fekvőbeteg elhelyezés:
Tel: +36 (20) 203-5555

Tel: +36 (30) 203-5555

E-mail:  ugyfelkapcsolat@szentdonatkorhaz.hu


Magánrendelés, járóbeteg szakrendelés:

Tel: +36 (30) 206-5555


Titkárság:

Tel: +36 (88) 472-555 / 244
E-mail: titkarsag@szentdonatkorhaz.hu


Gyorslinkek

Rehabilitáció, ápolás
Emelt szintű ápolás
Demencia, Alzheimer-kór kezelése

Fejlesztő programok

Felfekvések kezelése

Betegfoglalkozások

Új! Intézeti gyógyszeres beállítás


Magánrendelések

Orvosaink

Kapcsolat


   Youtube csatornánk

   Facebook oldalunk

   Google+ oldalunk


Fel